استقلال در هفته چهارم لیگ برتر مقابل پیکان متوقف شد تا علی منصوریان و تیمش در لیگ شانزدهم همچنان در حسرت برد باقی بمانند.

بخش ورزشی تبیان
منصوریان

هر چند که هافبک ها و مهاجمان گران قیمت استقلال در 4 هفته ابتدایی لیگ برتر در حد و اندازه های نام خود ظاهر نشدند اما به نظر می رسد در لیگ شانزدهم موردی که بیشتر به استقلال ضربه زده خط دفاع متزلزل این تیم بوده. اگر بخواهیم توصیف کوتاهی از عملکرد خط دفاع استقلال در این 4 بازی داشته باشیم باید بگوییم که مدافعان استقلال هم ریباندها را می بازند، هم دفع توپ نمی کنند و هم در یارگیری ضعف دارند.
 استقلال در حال حاضر با 6 گل خورده یکی از ضعیف ترین خطوط دفاعی لیگ برتر را در اختیار دارد. با گلی که استقلالی ها در بازی مقابل پیکان دریافت کردند تعداد بازی های بدون کلین شیت استقلال در 4 هفته ابتدایی لیگ به 4 بازی رسید. این در حالی است که استقلال با احتساب قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون تومانی رحمتی و خط دفاع خود بیش از 7 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه کرده است.
 هرچند که فصل گذشته برانکو در پرسپولیس به همه ما یاد داد که 6 هفته ابتدایی لیگ نمی تواند معیار مناسبی برای قضاوت باشد اما نمی توان منکر این واقعیت شد که استقلال منصوریان با پرسپولیس فصل گذشته برانکو قابل مقایسه نیست. پرسپولیس در هفته های آغازین فصل گذشته نتیجه نمی گرفت اما بارقه ای از امید در این تیم دیده می شد. پرسپولیس با برنامه بازی می کرد و تفکرات برانکو در بازی این تیم کاملا به چشم می آمد.
 اما داستان استقلال در این فصل کاملا متفاوت است و حتی آبی ترین هوادار استقلال هم نمی تواند ادعا کند که استقلال در 4 هفته ابتدایی لیگ با برنامه و تاکتیک خاصی ظاهر شده است. استقلال در این 4 هفته بی تاکتیک و بدون وظیفه های مشخص به میدان فرستاده شد تا مشخص شود منصوریان نه توانسته مسئولیت پذیری را به بازیکنانش القا کند و نه توانسته الگوی تاکتیکی خوبی داشته باشد. 
قانون فوتبال به ما می گوید که برای پیدا کردن دلایل اصلی این مشکلات باید روی نیمکت استقلال به جست وجو بپردازیم؛ جایی که نه منصوریان کادر فنی خوبی را در ابتدای فصل برای تیمش برگزید، نه منصورخان پورحیدری در شرایطی است که بتواند به او کمک کند و نه امثال هنکه و نامجومطلق و یا صالح هستند که به عنوان تئوریسین ایفای نقش کنند. استقلال را می توان درست کرد اما برای این کار یک مدیر قوی لازم است و گوش شنوای منصوریان.
 او باید آدم های بزرگتری را کنار خود بچیند، از آن دست آدم ها که وظیفه شان مخالفت با وی و گوشزد کردن اشتباهات باشد. علی جباری، پیشکسوت باشگاه استقلال در این خصوص اینطور می گوید: «سرمربیگری استقلال کار سختی است و منصوریان باید پیش بینی همه این روزها را می کرد. او حالا که قبول کرده سرمربی استقلال بزرگ باشد، باید مبارزه کند و به کارش اعتقاد داشته باشد تا نتیجه بگیرد. من نمی دانم آینده چه می شود اما این استقلال چنگی به دل نمی زند. کادر فنی استقلال کادر جوانی است. فکر می کنم باید یک مربی خارجی خوب در کنار منصوریان قرار بگیرد تا بتواند نیمکت را اداره کند. یک مربی تئوریسین که دانش بالایی داشته باشد و به این کادر کمک کند، می تواند برای استقلال در این شرایط مفید باشد.»
 ستار همدانی یکی از بازیکنان سابق استقلال که با امیر قلعه نویی سابقه حضور روی نیمکت آبی های تهرانی را دارد معتقد است که گذشت زمان می تواند چهره واقعی تیم منصوریان را نمایان کند: «ما باید به منصوریان زمان بدهیم. فراموش نکنید که اکثر تیم ها با حفظ بازیکنان اصلی، کادر فنی و کادر مدیریتی پا به لیگ گذاشته اند اما استقلال در هر 3 بخش تغییرات اساسی داشته است. منصوریان مربی کاملا با هوشی است و با گذشت زمان می تواند خیلی از نقاط ضعف فعلی را برطرف کند. البته به شخصه معتقدم که منصوریان در شروع کار می توانست با دقت بیشتری لیست خروجش را ببندد. استقلال در شروع کار جا برای تغییرات بیشتری داشت.»
 مهدی پاشازاده یکی دیگر از بازیکنان سابق استقلال نیز در خصوص استقلال مدل 95 می گوید: «این وظیفه ما پیشکسوتان و هواداران است که از استقلال و منصوریان حمایت کنیم تا منصوریان با آرامش به کارش ادامه دهد و بسیار امیدوار هستیم که استقلال با منصوریان موفق خواهد شد. البته منصوریان کار سختی خواهد داشت که یکی از آن ها سر و سامان دادن به خط دفاعی است. کاش استقلال در نقل و انتقالات یک دفاع وسط مطمئن و با تجربه را به خدمت می گرفت.»


منبع : خراسان 


تبیان