واشنگتن اعلام کرده است قصد دارد بمب‌افکن راهبردی «بی 1» را در اقدامی بی‌سابقه در 10 سال گذشته در اقیانوس آرام مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول ، ارتش آمریکا اعلام کرد قرار است این بمب افکن راهبردی شنبه وارد جزیره گوام آمریکا در غرب اقیانوس آرام شود. ارتش آمریکا از آوریل 2006 بمب افکنی از این نوع را در این جزیره مستقر نکرده است.

در بیانیه ای رسمی که خبرگزاری کره شمالی منتشر کرد، آمده است :« دشمنان به فریبکاری روی آورده‌اند و می‌خواهند نشان دهند از طریق اعزام هواپیمای «بی یک» برای پرواز برفراز شبه جزیره کره به مدت دو تا سه ساعت در صورت نیاز ، برای انجام حمله هسته‌ای پیش‌گیرانه به جمهوری خلق دموکراتیک کره آماده می‌شوند.»

در این بیانیه آمده است :« چنین اقدام‌هایی برای تقویت قدرت هسته‌ای بار دیگر نشان می‌دهد امپریالیسم آمریکایی حمله هسته ای پیش‌گیرانه بر ضد جمهوری خلق دموکراتیک کره را اقدامی واقعی می‌داند.»

شبه جزیره کره از زمان آزمایش هسته‌ای چهارم کره شمالی در ششم ژانویه گذشته و پس از آن شلیک موشک بالستیک در هفتم فوریه ، شاهد تنش روز افزون است.

به گزارش خبرگزازی صدا و سیما،در پاسخ به این اقدام‌ها و تهدیدهای کره شمالی ، آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند در خصوص استقرار سامانه سپر موشکی «تاد» پیش از پایان امسال، توافق کرده‌اند.

پیونگ یانگ تهدید کرد در صورت استقرار این سامانه موشکی با «اقدامی عملی» پاسخ خواهد داد اما ماهیت چنین اقدامی را مشخص نکرد.


همشهری