وَاجْعَل لِّی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ (سوره الشعراء، آیه 84) 
و براى من در میان امتهاى آینده، زبان صدق (و ذکر خیرى) قرار ده. 
فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (سوره آل عمران، آیه 16) 
پس گناهان ما را بیامرز، و ما را از عذاب آتش، نگاهدار. 
سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (سوره آل عمران، آیه 191) 
منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار. 
ووَلَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارًا (سوره نوح، آیه 28) 
و ظالمان را جز هلاکت میفزا. 
رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیَّارًا (سوره نوح، آیه 26) 
پروردگارا! هیچ یک از کافران را بر روى زمین باقى مگذار! 
رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیرًا لِّلْمُجْرِمِینَ (سوره قصص، آیه 17) 
پروردگارا! به شکرانه نعمتى که به من دادى، هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم بود. 
رَبِّ فَلَا تَجْعَلْنِی فِی الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (سوره مؤمنون، آیه 94) 
پروردگار من! مرا (در این عذابها) با گروه ستمگران قرار مده. 
لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (سوره انبیاء، آیه 87) 
جز تو معبودى نیست! منزهى تو! من از ستمکاران بودم. 
رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (سوره قصص، آیه 21) 
پروردگارا! مرا از این قوم ظالم رهایى بخش. 
رَبِّ نَجِّنِی وَأَهْلِی مِمَّا یَعْمَلُونَ (سوره شعراء، آیه 169) 
پروردگارا! من و خاندانم را از آنچه اینها انجام مى‏ دهند رهایى بخش. 
وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (سوره تحریم، آیه 11) 
و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایى بخش. 
إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (سوره انعام، آیه 162) 
نماز و تمام عبادات من، و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانیان است. 
وَسِعَ رَبُّنَا کُلَّ شَیْءٍ عِلْمًا (سوره اعراف، آیه 89) 
علم پروردگار ما، به همه چیز احاطه دارد.
رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (سوره آل عمران، آیه 35) 
خداوندا! آنچه را در رحم دارم، براى تو نذر کردم، که «محرر» (و آزاد، براى خدمت خانه تو) باشد. از من بپذیر، که تو شنوا و دانایى. 
رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُن 
مِّنَ الْجَاهِلِینَ (سوره یوسف، آیه33) 
پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا بسوى آن مى ‏خوانند! و اگر مکر و نیرنگ آنها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود.
رَّبِّ أَنزِلْنِی مُنزَلًا مُّبَارَکًا وَأَنتَ خَیْرُ الْمُنزِلِینَ (سوره مؤمنون، آیه 29) 
پروردگارا! ما را در منزلگاهى پربرکت فرود آر، و تو بهترین فرودآورندگانى. 
وَاکْتُبْ لَنَا فِی هَـذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الآخِرَهِ (سوره اعراف، آیه 156) 
و براى ما، در این دنیا و سراى دیگر، نیکى مقرر فرما. 
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ * صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ (سوره حمد، آیه 6 و 7) 
ما را به راه راست هدایت کن... * راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى، نه کسانى که بر آنان غضب کرده ‏اى، و نه گمراهان.
عَسَى رَبِّی أَن یَهْدِیَنِی سَوَاء السَّبِیلِ (سوره قصص، آیه 22) 
امیدوارم پروردگارم مرا به راه راست هدایت کند.
رَبِّ هَبْ لِی حُکْمًا (سوره شعراء، آیه 83) 
پروردگارا! به من علم و دانش ببخش.
وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی * یَفْقَهُوا قَوْلِی (سوره طه، آیات 27 و 28) 
و گره از زبانم بگشاى؛ * تا سخنان مرا بفهمند! 
وَارْزُقْهُم مِّنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ (سوره ابراهیم، آیه 37) 
و از ثمرات به آنها روزى ده؛ شاید آنان شکر تو را بجاى آورند. 
اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَهً مِّنَ السَّمَاء تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَهً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (سوره مائده، آیه 114) 
خداوندا! پروردگارا! از آسمان مائده ‏اى بر ما بفرست! تا براى اول و آخر ما، عیدى باشد، و نشانه ‏اى از تو؛ و به ما روزى ده! تو بهترین روزى دهندگانى. 
رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ (سوره قصص، آیه 24) 
پروردگارا! هر خیر و نیکى بر من فرستى، به آن نیازمندم. 
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَّا یَنبَغِی لِأَحَدٍ مِّنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ (سوره ص، آیه 35) 
پروردگارا! مرا ببخش و حکومتى به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، که تو بسیار بخشنده ‏اى. 
وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ (سوره هود، آیه 88) 
و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکل کردم؛ و به سوى او بازمى‏ گردم. 
رب بما انعمت على فلن اکون ظهیرا للمجرمین (سوره قصص، آیه 17) 
پروردگارا! به شکرانه نعمتی که به من دادی من هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم بود. 
رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ (سوره نمل آیه 19 ؛ سوره احقاف، آیه 15) 
پروردگارا! شکر نعمت‌هایى را که بر من و پدر و مادرم ارزانى داشته ‏اى به من الهام کن، و توفیق ده تا عمل صالحى که موجب رضاى توست انجام دهم. 
وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی * هَارُونَ أَخِی * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی * وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی (سوره طه، آیات 29 - 32) 
و وزیرى از خاندانم براى من قرار ده... * برادرم هارون را! * با او پشتم را محکم کن؛* و او را در کارم شریک ساز. 
رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ (سوره مؤمنون، آیه 118) 
پروردگارا! مرا ببخش و رحمت کن؛ و تو بهترین رحم کنندگانى. 
وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ (سوره آل عمران، آیه 8) 
و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش، زیرا تو بخشنده ‏اى. 
وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ (سوره حشر، آیه 10) 
و در دلهایمان حسد و کینه‏ اى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمى. 
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی (سوره طه، آیه 25) 
پروردگارا! سینه ‏ام را گشاده کن. 
وَلَا تُخْزِنِی یَوْمَ یُبْعَثُونَ (سوره شعراء، آیه 87) 
و در آن روز که مردم برانگیخته مى‏ شوند، مرا شرمنده و رسوا مکن. 
وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا (سوره بقره، آیه 128) 
و طرز عبادتمان را به ما نشان ده. 
رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا (سوره طه، آیه 114) 
پروردگارا! علم مرا افزون کن. 
وَاجْعَلْنِی مِن وَرَثَهِ جَنَّهِ النَّعِیمِ (سوره شعراء، آیه 85) 
و مرا وارثان بهشت پرنعمت گردان. 
رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ (سوره تحریم، آیه 11) 
پروردگارا! خانه ‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز. 
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ (سوره نوح، آیه 28) 
پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم و تمام کسانى را که با ایمان وارد خانه من شدند، و جمیع مردان و زنان با ایمان را بیامرز. 
وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی (سوره احقاف، آیه 15) 
و فرزندان مرا صالح گردان. 
رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَأَنتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ (سوره انبیاء، آیه 89) 
پروردگار من! مرا تنها مگذار (و فرزند برومندى به من عطا کن)؛ و تو بهترین وارثانى. 
رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاء (سوره آل عمران، آیه 38) 
خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‏اى (نیز) به من عطا فرما، که تو دعا را مى ‏شنوى. 
رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَهِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء (سوره ابراهیم، آیه 40) 
پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر. 
رَبِّ اجْعَلْ هَـذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِی وَبَنِیَّ أَن نَّعْبُدَ الأَصْنَامَ (سوره ابراهیم، آیه 35) 
پروردگارا! این شهر ( مکه) را شهر امنى قرار ده! و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگاه دار! 
رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ (سوره صافات، آیه 100) 
پروردگارا! به من از صالحان ( فرزندان صالح) ببخش. 
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلأَخِی وَأَدْخِلْنَا فِی رَحْمَتِکَ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ (سوره اعراف، آیه 151) 
پروردگارا! من و برادرم را بیامرز، و ما را در رحمت خود داخل فرما، و تو مهربانترین مهربانانى. 
رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا (سوره اسراء، آیه 24) 
پروردگارا! همان‏گونه که آنها مرا در کوچکى تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده. 
وَاغْفِرْ لِأَبِی إِنَّهُ کَانَ مِنَ الضَّالِّینَ (سوره شعراء، آیه 86) 
و پدرم ( عمویم) را بیامرز، که او از گمراهان بود. 
رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی (سوره قصص، آیه 16) 
پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم؛ مرا ببخش. 
وَتُبْ عَلَیْنَا ۖ إِنَّکَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ (سوره بقره، آیه 128) 
و توبه ما را بپذیر ، که تو توبه ‏پذیر و مهربانى. 
وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (سوره ممتحنه، آیه 5) 
و ما را ببخش، اى پروردگار ما که تو عزیز و حکیمى. 
رَبِّ إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلاَّ نَفْسِی وَأَخِی فَافْرُقْ بَیْنَنَا وَبَیْنَ الْقَوْمِ‌ الْفَاسِقِینَ (سوره مائده، آیه 25) 
پروردگارا! من تنها اختیار خودم و برادرم را دارم، میان ما و این جمعیت گنهکار، جدایى بیفکن. 
رَبِّ إِنَّ قَوْمِی کَذَّبُونِ * فَافْتَحْ بَیْنِی وَبَیْنَهُمْ فَتْحًا وَنَجِّنِی وَمَن مَّعِی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ (سوره شعراء، آیات 117 و 118) 
پروردگارا! قوم من، مرا تکذیب کردند! * اکنون میان من و آنها جدایى بیفکن؛ و مرا و مؤمنانى را که با من هستند رهایى بخش. 
رَبِّ احْکُم بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ (سوره انبیاء، آیه 112) 
پروردگارا! به حق داورى فرما (و این طغیانگران را کیفر ده)! و پروردگار ما (خداوند) رحمان است که در برابر نسبت‌هاى نارواى شما، از او استمداد مى‏ طلبم. 
وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا (سوره فرقان، آیه 74) 
و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان. 
أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (سوره بقره، آیه 286) 
تو مولا و سرپرست مایى، پس ما را بر جمعیت کافران، پیروز گردان. 
وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ (سوره بقره، آیه 250) 
و ما را بر جمعیت کافران، پیروز بگردان. 
رَبِّ انصُرْنِی عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِینَ (سوره عنکبوت، آیه 30) 
پروردگارا! مرا در برابر این قوم تبهکار یارى فرما! 
رَبِّ انصُرْنِی بِمَا کَذَّبُونِ (سوره مؤمنون، آیه 26) 
پروردگارا! مرا در برابر تکذیب‌هاى آنان یارى کن. 
أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ (سوره قمر، آیه 10) 
من مغلوب (این قوم طغیانگر) شده ‏ام، انتقام مرا از آنها بگیر. 
رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا (سوره اسراء، آیه 80) 
پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى یارى کننده برایم قرار ده! 
وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ (سوره نمل، آیه 19) 
و مرا برحمت خود در زمره بندگان صالحت وارد کن. 
تَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ (سوره آل عمران، آیه 193) 
ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران. 
تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ (سوره یوسف، آیه 101) 
مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما 
رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَسْأَلَکَ مَا لَیْسَ لِی بِهِ عِلْمٌ (سوره هود، آیه 47) 
پروردگارا! من به تو پناه مى ‏برم که از تو چیزى بخواهم که از آن آگاهى ندارم. 
رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ (سوره مؤمنون، آیه 97) 
پروردگارا! از وسوسه‏ هاى شیاطین به تو پناه مى ‏برم 
عَسَى رَبُّنَا أَن یُبْدِلَنَا خَیْرًا مِّنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ (سوره قلم، آیه 32) 
امیدواریم پروردگارمان (ما را ببخشد و) بهتر از آن به جاى آن به ما بدهد، چرا که ما به او علاقه‏مندیم! 
یَسِّرْ لِی أَمْرِی (سوره طه، آیه 26) 
کارم را برایم آسان گردان. 

برگرفته از سایت راسخون