گروهی از محققان چینی از ماه آینده و برای اولین بار در جهان اصلاح دی‌ان‌ای انسان را با استفاده از ابزار CRISPR آغاز خواهند کرد.

براساس گزارش نیچر، محققان چین قصد دارند در این پروژه با استفاده از ابزار کریسپر که نوعی قیچی دی‌ان‌ای است، دی‌ان‌ای معیوب را از سلول‌های بیماران مبتلا به سرطان ریه که هیچ درمانی روی آنها اثرگذار نیست، حذف کنند. 

دانشمندان پیش از این از ابزار کریسپر CRISPR  روی جنین انسان آزمایش‌هایی انجام داده‌بودند که چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌است، و این اولین‌باری است که قرار است در جهان دی‌ان‌ای انسان‌های بالغ مورد ویرایش قرار گیرند.

درصورتی که این آزمایش‌ها با موفقیت انجام گیرند، می‌توانند به ارائه درمان‌های جدیدی برای بیماری سرطان و دیگر بیماری‌ها در انسان‌ها منجر شود. پیشتر از این تکنیک برای برش دادن دی‌ان‌ای معیوب استفاده شده‌است و محققان توانسته‌اند با استفاده از آن نوعی بیماری ماهیچه‌ای به نام دوشن را در حیوانات درمان کنند.

این دور از آزمایش‌ها که اجرای آنها از ماه آینده در بیمارستان غرب چین در دانشگاه سیچوآن آغاز خواهد شد، با حضور بیمارانی انجام خواهد گرفت که برای مدت طولانی تحت درمان‌های مختلف از قبیل پرتودرمانی و شیمی درمانی قرار گرفته‌اند و دیگر درمانی روی آنها اثرگذار نیست.

نگرانی‌هایی که از بعد اخلاقی متوجه این آزمایش‌ها است همچنان پابرجاست. گروهی بر این باورند ویرایش ژنتیکی انسان ممکن است در اسپرم و تخمک انسان تغییراتی ایجاد کند که به نسل‌های آینده منتقل شوند. همچنین هراس از رواج کودکان ویرایش شده از دیگر عوامل مخالفت با تکنیک‌های ویرایش ژنتیکی انسان است.

بااین‌همه دانشمندان چینی تنها قصد دارند سلول‌های تی سیستم ایمنی بدن بیماران را ویرایش کنند و روی سلول‌های گامت که به نسل‌های بعدی انتقال پیدا می‌کنند،‌ تاثیری به جا نخواهند‌گذاشت. به بیانی دیگر تغییراتی که با استفاده از کریسپر صورت خواهد گرفت، تنها به بیماران حاضر در آزمایش محدود خواهد‌بود که تعداد آنها هنوز مشخص نیست.

در آزمایش‌ها محققان سلول‌های تی را از خون بیمار استخراج می‌کنند و ژن معیوبی را که عامل تولید پروتئین PD-1 است، پروتئینی که مانع از هدف‌گیری و کشته شدن سلول‌های سرطانی توسط سلول‌های تی می‌شود. از سلول‌ها قیچی می‌کنند. پس از آن این سلول‌های تی ویرایش شده را در آزمایشگاه کشت و تکثیر کرده و دوباره به سیستم ایمنی بدن بیمار تزریق می‌کنند با این امید که سلول‌های تی بتوانند سلول‌های سرطانی بیماری سرطان ریه را مستقیما و به صورت طبیعی در بدن بیمار از بین ببرد.


برگرفته از سایت همشهری