عمیق‌ترین گودال آبی جهان به عمق بیش از ۳۰۰ متر در جزایر پارسل واقع در دریای جنوبی چین که ویتنام و چین برسر مالکیت آن اختلاف نظر دارند، کشف شد.

براساس گزارش راشا تودی، محققان چینی می‌گویند عمیق‌ترین گودال زیردریایی جهان را در زیر جزایر بحث‌برانگیز جنوب دریای چین کشف کرده‌اند. این گودال دریایی که با نام گودال ابی نیز شناخته می‌شود عمقی برابر 300.89 متر دارد، یعنی بسیار عمیق تر از گودال آبی دین در جزایر باهاماس که عمقی برابر 2020متر دارد. 

دهانه این گودال که وسعتی برابر 130 متر دارد در میان صخره‌های مرجانی جزایر پارسل کشف شده‌است،‌جزایری که چین و ویتنام برسر مالکیت آنها با یکدیگر درگیرند.

این گودال‌ها که به دلیل رنگ آبی تیره‌ای که دارند با نام گودال‌های آبی نیز شناخته می‌شوند،‌معمولا دارای سیستم‌های غاری متنوعی هستند که پیش از شناسایی آنها باید از ایمن بودن آن برای غواص‌ها اطمینان حاصل شود.

از این رو محققان چینی در موسسه مطالعاتی محافظت از صخره‌های مرجانی، با استفاده از زیردریایی‌های روباتیک به بررسی این گودال پرداخته‌اند و تاکنون بیش از 20 گونه جدید از آبزیان در لایه‌های بالایی این گودال شناسایی شده‌اند.


برگرفته از سایت همشهری