فرآوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
صرفه جویی آب

مادر خانواده نقش غیرقابل جایگزینی درآموزش پایه ای سبک زندگی درست به کودکان دارد. او می تواند با عمل خودش روش هایی را در روح و جان فرزندان خود نهادینه کند که هزاران پوستر و فعالیت فرهنگی نمی توانند جایگزین آن سبک و تربیت باشند . در این متن با هم چند راهکار تجربه شده را مرور کنیم تا بیشتر از این، آب گرانبها و عزیز را راهی فاضلاب نکنیم! و ببینیم نقش خانم ها در مدیریت این بحران چیست؟

از خشکی زمین بگویید

به عنوان نخستین قدم سعی کنید در موقعیت های مختلف در یک شبانه روز به فرزندان و همسرتان یادآوری کنید که از این به بعد قرار است برنامه جدیدی را در استفاده از آب پیاده کنید. از این فرصت استفاده کنید، عکس های تالاب های خشک شده و پرندگان و ماهی هایی را که به علت بی آبی و کم آبی از بین رفته اند به آنها نشان دهید. احتمالا با این کار بخشی از احساسات شان تحریک خواهد شد.

بازی کودکان با قرارداد

پیشنهاد می شود که شست وشوی ماشین در بیرون از منزل و در کارگاه های مخصوص این کار انجام داده شود.اگر به هر دلیل این کار درخانه صورت می پذیرد باید از رهاکردن شیلنگ باز آب خودداری شود

 سالانه حدود 16 میلیون کودک زیر 5سال به سبب کمبود آب آشامیدنی سالم جان خود را از دست می دهند؛ بازی کردن کودکان در منازل در ساعت های متمادی از طریق رهاکردن آب، نوعی بی اعتنایی، (حتی نیاز به آب آشامیدنی) به آینده همین کودکان است.
برای اینکه قانون مصرف آب بدون اسراف و با صرفه جویی را فراموش نکنید یک قرارداد تعریف کنید و طبق آن به خودتان یادآوری کنید که شیر آب را باید کم باز کرد و زود بست! این قرارداد می تواند به شکل یک نوشته روی یک کاغذ باشد و برای محافظت بهتر از این دست نوشته کاغذی، آن را داخل یک پلاستیک قرار دهید و جایی در اطراف شیرآب نصب کنید. اگر کودکان شما هنوز به مدرسه نرفته اند به آنها بگویید یک نقاشی بکشند. این نقاشی می تواند یک شیر آب باز باشد که روی آن ضربدر قرمز نقاشی شده است یا هر چیز دیگری که کودکان شما را تشویق به مصرف کمتر آب می کند.

نکات ایمنی برای استفاده از آب

حتما خودتان هم می دانید که مصرف کمتر آب محدود به داخل آشپزخانه نمی شود. برای کودکان تان توضیح دهید در استفاده های مختلف شان از آب باید قانون استفاده کمتر را اعمال کنند. حتی می توانید آن کاغذهای یادداشت استفاده کمتر را در داخل سرویس بهداشتی و حمام هم با همان روش داخل پلاستیک قراردادن، نصب کنید.

میوه های تابستانه و شنا در یک کاسه

میوه های ریز تابستانه وقت و دقت زیادی برای شستن می خواهند. به عنوان مثال برای شستن یک خوشه انگور شما نمی توانید یک ربع شیر آب را باز نگه دارید تا به خوبی گرد و خاک از بین دانه های آن برود یا نمی توانید دانه دانه زردآلو و شلیل را زیر آب بگیرید و با وسواس آنها را تمیز کنید. بهترین روش این است که یک کاسه متوسط را تا نیمه آب کنید و میوه ها را داخل آن قرار دهید، بعد از یک ربع میوه ها را به داخل سبد منتقل کنید و آب باقیمانده را پای گل های گلدان خانگی تان بریزید. حتی آب حاصل از شست وشوی برنج برای آبیاری گلدان ها مناسب است.

شست و شو لباسها نوبت به نوبت

برای اینکه قانون مصرف آب بدون اسراف و با صرفه جویی را فراموش نکنید یک قرارداد تعریف کنید و طبق آن به خودتان یادآوری کنید که شیر آب را باید کم باز کرد و زود بست!

برای شستن لباس های تان سعی کنید همه را جمع کنید و در یک یا 2نوبت بسته به رنگ و جنس لباس ها، به داخل ماشین لباسشویی منتقل کنید. ماشین های لباسشویی جدید برنامه های هوشمندی دارند که میزان آب مصرفی را با توجه به حجم و وزن لباس ها تخمین می زنند. سعی کنید این برنامه ها را از دفترچه راهنما پیدا و از آن برنامه ها استفاده کنید.

شست وشوی اتومبیل با دو سطل

پیشنهاد می شود که شست وشوی ماشین در بیرون از منزل و در کارگاه های مخصوص این کار انجام داده دهید. اگر به هر دلیل این کار درخانه صورت می پذیرد باید از رهاکردن شیلنگ باز آب خودداری کنید. بهتر است شستن اتومبیل با حداقل آب در حجم یک یا دو سطل آب انجام شود. در این مواقع به یاد داشته باشیم روزانه هزاران انسان در اثر کمبود آب جان خود را از دست می دهند.

آقای منزل لطفا تعمیرات لازم انجام شود

چکه کردن و بسته نشدن کامل شیر آب، می تواند تلفات بسیار زیاد آب را در پی داشته باشد. می توان میزان آب  تلف شده در یک دوره زمانی را با قراردادن یک سطل در زیر شیرآب معیوب اندازه گیری کرد. همچنین مردان خانه باید دست به آچار شوند و هر آنچه شیر خراب است را ساماندهی کنند.



منابع: جام جم، باشگاه خبرنگاران جوان


برگرفته از سایت تبیان