فرآوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
ملاقات

حتی اگر این برخورد در حد نگاهی گذرا باشد، یکدیگر را می‌سنجیم. عقاید خود در باره اطرافیانمان را در مدت زمانی کوتاه از برخوردهای جدید شکل می‌دهیم. همه مـا مـمـکن است با افرادی روبه رو شویم که در همان بـرخـورد اول مـــجذوب شـده و دوست داشته باشیم آنها را بهتر بشناسیم یا با آنها وارد کار شویم. اکثر اوقات این افراد ا ز یکسری قانون های اصلی پیروی می کنند که باعث می شود بهترین تاثیر را در برخورد اول روی فرد مقابلشان بگذارند.
با رعایت نکاتی ساده می‌توان اولین قرار ملاقات‌ها را به جلساتی مفید و به یادماندنی تبدیل کرد. در ادامه به بررسی برخی نکات کاربردی که بدین منظور گردآوری شده‌اند می‌پردازیم.

خوب لباس بپوشید

سوال پرسیدن در مورد صحبت‌های فرد مقابل نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید و موضوع مورد بحث برای شما جذاب است

البته درست است که این روزها لباس پوشیدن در محل کار بسیار راحت شده است، اما برای گذاشتن تاثیر، باید روی لباس پوشیدنتان دقت ویژه داشته باشید. لباستان را باید با تناسب محلی که می روید و افرادی که با آنها ملاقات دارید انتخاب کنید. لازم نیست حتما‌ً از لباسهای گران و مارک دار استفاده کنید، اما حفظ تمیزی و مرتب بودن لباس مهم است.

لبخند بزنید

لبخند زدن  چهره‌ی شما را به یادماندنی‌تر می‌کند و بعلاوه، نشان می‌دهد که شما از این قرار ملاقات راضی و خشنود هستید و طرف مقابل نیز به طبع لبخند شما، لبخند خواهد زد و از این قرار ملاقات خاطره‌ی خوبی در ذهنش ثبت خواهد شد.

واضح صحبت کنید

قدم اول در قرار ملاقات این است که ترس  را کنار بگذارید و شروع به صحبت کردن کنید. نباید از سوال پرسیدن و بیان عقاید خود بترسید. تا زمانی که شما صحبت نکنید، افراد نمی‌توانند شخصیت شما را شناخته و در حافظه‌ی خود ذخیره کنند. هنگام صحبت کردن با فرد مقابل، سعی کنید تا می توانید کامل و مشخص حرف بزنید. ملاقات با فردی که حرف هایش را نفهمید، غیرقابل تحمل خواهد بود. تا آنجا که می توانید با گرامری صحیح صحبت کرده و از صحبت کرده به زبان عامیانه جداً بپرهیزید. همیشه مودب و باوقار باشید.

صریح و صادق باشید

نکته‌ی اساسی در بیان عقاید این است که آنها را با پرهیز از توهین به طور صریح بیان کنید. اکثر افراد با ترس از این که ممکن است دیگران از صحبت‌هایشان ناراحت شوند، صراحت را کنار می‌گذارند و در بیان عقاید محافظه‌کارانه عمل می‌کنند. سعی کنید عقاید خود را با کمال احترام بیان کنید، هر چند که ممکن است برخی افراد از دانستن آنها ناراحت شوند. 

زبان بدن را فراموش نکنید

لبخند زدن چهره‌ی شما را به یادماندنی‌تر می‌کند و بعلاوه، نشان می‌دهد که شما از این قرار ملاقات راضی و خشنود هستید و طرف مقابل نیز به طبع لبخند شما، لبخند خواهد زد

زبان بدن یکی از موارد مهم در تمامی جلسات و مذاکرات حضوری است. باید در انتخاب حرکت‌ها، نحوه‌ی نشستن، نحوه‌ی احوالپرسی و اعتماد به نفس دست دادن و موارد این‌چنینی با وسواس زیاد برخورد کنید و در تمامی این کارها، را نشان دهید. به طور مثال، محکم دست دادن، راست ایستادن و ارتباطات چشمی در زمان صحبت کردن و در زمان گوش دادن، تصویری با اعتماد به نفس از شما ایجاد می‌کند.

به خوبی به حرف‌های مخاطب گوشی کنید

به جز مهارت بالا در صحبت کردن ، خوب گوش دادن نیز تصویری مناسب از شما به جا می‌گذارد. زمانی که فرد مقابل در حال صحبت کردن است، با دقت و علاقه‌ی زیاد به صحبت‌های او گوش دهید. فراموش نکنید که افراد احساسی که در آنها به جا می‌گذارید را فراموش نخواهند کرد و شما با خوب گوش دادن احساس اطمینان و اعتماد به نفس را در طرف مقابل ایجاد می‌کنید.

سوال بپرسید و خود را مشتاق نشان دهید

سوال پرسیدن در مورد صحبت‌های فرد مقابل نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید و موضوع مورد بحث برای شما جذاب است. سعی کنید در مورد خود شخص هم سوالاتی بپرسید و نشان دهید که به شناختن او علاقه دارید. کنجکاو بودن یکی از خصوصیاتی است که باعث می‌شود افراد شما را فراموش نکنند.



منبع: زومیت، جام جم، همشهری


تبیان