مهدی نعیمی- بخش مهدویت تبیان

یکی از این پیام هایی که حضرت بعد از غیبت صغری و در ابتدای غیبت کبری و با هدف آگاهی مسلمین جهان به علی بن محمد سامری گسیل می دارد. «فقد وقعت الغیبه التامه، فلا ظهور الا بعد اذن الله تعالی ذکره. و ذلک بعد طول الامد و قسوه القلوب و امتلاء الارض جورا» (بحار جلد ۵۱ صفحه ۳۶۱ در توقیع حضرت به آخرین نائبش) غیبت کبری آغاز شد و ظهور وابسته به اذن و اجازه خداوند متعال است و این هم بعد از طولانی شدن زمان و قساوت قلبها و پر شدن زمین از ظلم و جور و ستم خواهد بود.

اذن و اراده الهی برای امر ظهور

غیبت کبری آغاز شد و ظهور وابسته به اذن و اجازه خداوند متعال است و این هم بعد از طولانی شدن زمان و قساوت قلبها و پر شدن زمین از ظلم و جور و ستم خواهد بود.

ظهور حجت های الهی وابسته به برخی شرایط است. هر وقت آن شرایط مهیا شود، امر ظهور محقق می شود. یکی از آن موارد خواست و اراده الهی است. هر وقت مشیت الهی به امر ظهور تعلق بگیرد، ظهور رخ خواهد داد. از طرف دیگر خواست الهی برمبنای «کن فیکون» است. یعنی صرف اراده،  امری را ایجاد و یا نابود می‌کند. این امر در مورد ظهور هم صدق می کند. در نتیجه امر ظهور را در طول یک شب اصلاح خواهد کرد.

قساوت در آیینه ی قرآن

قساوت از ماده "قَسَوَ" در قرآن، هفت مرتبه به کار رفته؛که همیشه با ماده ی قلب همراه بوده است. قساوت، یکی از مهمترین عواملی است که انسانها را از شناخت خداوند و سیر به سوی او بازمیدارد. از آنجا که یکی از وظایف انبیاء، آشنا کردن انسانها با حقایق و گسترش عدالت در جامعه بوده، و لکن تمامی انبیاء الهی در راه نیل به اهداف خود، با مقاومت افراد قسیّ القلب رو به رو بوده اند؛ چرا که افراد قسی القلب، راه نفوذ حقایق و دروازه ی عطوفت را به روی خود بسته و با زیر پانهادن اصول انسانی، با سرسختی تمام در مقابل حق می ایستند.( قرشى، سید على اکبر،تفسیر أحسن الحدیث، بنیاد بعثت‏، 1377ش، تهران ، چاپ سوم، ج‏1، ص 225(
خدای متعال در مصحف شریف شخص قسی را اینطور معرفی می فرماید: « ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ...» (بقره/74( « سپس دلهاى شما بعد از این واقعه سخت شد؛ همچون سنگ، یا سخت‏تر!..»

عوامل قساوت قلب

پیام حضرت نشان می دهد که یکی از نشان های زمان ظهور قساوت قلبی است قلوب انسان ها را احاطه خواهد کرد و رحم و مروت و صفات نیک انسانی در بین آنها کم و کمتر خواهد شد.

از عوامل قساوت قلب می توان به جهل و غفلت، اعراض از یاد خدا، گناه و لجاجت اشاره کرد که هر کدام تاثیر بسزایی در این امر دارد. در مقابل این عوامل اگر علم و معرفت جای جهل را بگیرد و انسان بدون تعصب و... با علم و تحقیق پیش برود و یاد خدا در همه حال همراه انسان باشد وبت های نفسانی و خود خواهی جایش را با ایمان به خداوند عوض کند و کدورت های گناه قلب را سیاه ننموده باشد و لجاجت با حقائق شخص را به گمراهی نکشد، یقینا چنین قلبی قابلیت انس و شناخت امام زمان را نیز خواهد داشت. پیام حضرت نشان می دهد که یکی از نشان های زمان ظهور قساوت قلبی است قلوب انسان ها را احاطه خواهد کرد و رحم و مروت و صفات نیک انسانی در بین آنها کم و کمتر خواهد شد.

ظلم و ستم دردوران قبل از ظهور

همان‌طور که در جامعه بعد از ظهور، عدل و داد فراگیر و همه‌جانبه می‌شود، در جامعه پیش از ظهور نیز، ظلم و جور فراگیر و همه‌جانبه خواهد شد البته نه از علائم و شرایط بلکه از ویژگی های دوران ظهور خواهد بود. خداوند انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه، دارای تأثیر می‌داند و از او می‌خواهد برای اصلاح گام بردارد و خسته نشود و در چنین نگرشی، وعده ظهور را مطرح می‌کند. بنابراین انتظار منجی، به معنای صحیح آن، نه سکوت و تن دادن به ظلم است و نه کمک به فراگیر شدن ظلم، بلکه باید خواستار ظهور باشد و در این راه، تمام تلاش خود را به کار گیرد و اگر در این مسیر، نیاز به تشکیلات و حکومتی است که حرکت برای زمینه‌سازی را سامان دهد، برای تشکیل آن اقدام کند. طبیعی است که ظالمان و مفسدان نیز به مقابله بر می‌خیزند. لذا جبهه ظلم، در نهایت درجه ظلم حرکت می‌کند و جبهه حق به اوج تلاش می‌رسد و در این زمان است که خداوند، به مدد انسان‌های حق طلب می‌آید و با ظهور مهدی عزیز (عج) ‌کار ظالمان را یک سره می‌کند.


منبع:سایت تبیان