فرآوری: حجت الاسلام تیموری- بخش احکام اسلامی تبیان

منظور پیامبر درباره اینکه زنانی که موهایشان مانند کوهان شتر است لعنت می شوند چیست؟ اگر موها پوشیده باشند ولی از روی روسری بر آمدگی آنها معلوم باشد هم چنین است؟

در برخی از نقل ها از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) درباره برخی از زنان این گونه آمده است: «إذا رأیتم اللاتی ألفین على رووسهن مثل أسنمة البعر فأعلموهن أنه لا تقبل لهن صلاة»؛ وقتی زنانی را دیدید که بر بالای سر خود مانند کوهان شتر قرار داده اند، به آنها بگویید که هیچ کدام از نمازهایشان قبول نمی شود. در روایت دیگری آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ... وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا...» دو گروه از اهل آتش هستند که من آنها را ندیده ام... گروه دوم زنانی هستند که پوشیده ولی عریان اند. گمراه کننده و گمراه اند. سرهایشان مانند کوهان شتر خراسانی مائل و کج است. این زنان نه وارد بهشت می شوند و نه بوی آن را استشمام خواهند کرد. چند نکته در توضیح این روایات، قابل ذکر است:

1- این روایات در کتب اهل سنت نقل شده و در منابع شیعه مطلبی در این باره وجود ندارد.

2- پوشاندن مو به طور کامل کافی است و پیدا بودن برجستگی زیر پوشش به خودی خود اشکال ندارد، مگر این که تبعاتی منفی مانند انگشت نما شدن و... داشته باشد. البته گفتنی است که این نوع از پوشش لازمه اش بی عفتی و بی بند و باری نیست، اما زنان متدین و مومن از این گونه کارها دوری می کنند.

3- به نظر می رسد که علت جهنمی شدن این افراد و قبول نشدن نمازهایشان، صرف شکل ظاهری آنان نیست، بلکه همان  طور که در روایت دوم آمده، این عقوبت به خاطر نوع پوششان و گمراه بودن آنان است و بیان شکل سَر این افراد، یا به عنوان یکی از نشانه های این اشخاص ذکر شده یا این که چون علت ساختن چنین ظاهری برای خود، گمراهی بوده و با قصد حرام مثل جلب نامحرم و اشاعه فساد انجام گرفته، مذموم واقع شده است.

4- این که در روایت، به کوهان شتر اشاره شده، نشان از برآمدگی و برجستگی زیادی دارد که با برجستگی موها در حالت عادی متفاوت است. از این رو می توان گفت که این روایت شامل آن برآمدگی معمولی موهای زنان نمیشود.


منابع : 
1.قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، محقق: بکری حیانی، صفوة السقا،ج 16، ص 392، ح 45063، موسسة الرسالة، بیروت، چاپ پنجم، 1401ق. 
2.. قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج، المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلی رسول الله(صلی الله علیه و آله)(صحیح مسلم)، محقق: عبدالباقی، محمد فواد، چ 3، ص 1680، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا. 
3. سایت اسلام کوئست 


منبع:سایت تبیان