از امام (علیهالسلام) سؤال شد اگر خمس (دریافت شده توسط فقیر و یتیم) از مصارف سال (او) زیادتر باشد چه باید کرد؟ فرمود: «انّ الزّائد یرجع الی الوالی و التّقسیم بنظره؛ زیادی خمس به حاکم اسلامی بر میگردد و تقسیم آن به نظر او میباشد.»
آنچه از قرآن و روایات مفهوم میشود این است که خمس، یک نوع بودجه مشروط برای اداره جامعه اسلامی و ترویج مبانی دینی است و مدیریت آن به دست پیامبر و یا جانشینان معصوم اوست. به همین دلیل حکومتهای بنیامیّه و بنیالعباس و حتی در عصر خلفای راشدین به گرفتن مالیات و زکات بسنده میکردند و متعرض خمس نمیشدند و در بعضی از مواقع از صاحبان خمس اجازه میخواستند که خمس را برای مردم مصرف کرده و در آینده دِین خود را پرداخت نمایند.
و حکومتی بودن این مال را خداوند در آیه خمس بیان فرموده است: «و اعلموا انّما غنمتم من شیء فانّ للّه خمسه و للرّسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السّبیل ان کنتم آمنتم بالله و ما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان و الله علی کل شیء قدیر؛(1) و بدانید که از هر چیزی که سود ببرید، یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و از آن خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و از راه ماندگان است....»
در احادیث و کتابهای لغوی، غنیمت به معنای مطلق فایده آمده است. حدیثی از امام رضا (علیهالسلام) در تفسیر آیه خمس رسیده که میفرماید: «و کلّ ما افاده النّاس فهو غنیمة؛ هر چیزی که مردم از منافع به دست آورند آن، غنیمت و فایده محسوب میشود». سپس در ادامه میفرماید: فرقی نیست بین گنجها، معدنها و جواهراتی که غوّاصان از دریا به دست میآورند، و مال حلالی که با مال حرام مخلوط شده باشد، و غنایم و فوایدی که از طریق جنگ و جهاد به دست جنگجویان افتاده باشد، و زمینی که کافر ذمّی از مسلمان خریداری نماید، و مالی که از طریق کسب و کار و تجارت و صنعت به دست بیاید، و میراثی که خمس آن داده نشده باشد؛ در تمام این موارد، پرداخت یک پنجم آن واجب میشود. به دلیل اینکه تمام اینها غنیمت و فایده محسوب میگردد و از روزی و رزق خدا فراهم شده است.(2)
خمس، بودجهای است در دست پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و امام (علیهالسلام) تا در مصالح اسلامی مصرف کنند
در اصل وجوب، یک پنجم، از منافعی که سال بر آن گذشته و از موارد هفتگانهای که در رساله مراجع آمده است، تردیدی نداریم، ولی بحث ما در این قسمت پیرامون "مالکیت و عدم مالکیت خمس" و "متولّی" آن است. در صورتی که بودجهای در دست حکومت معصوم باشد، احدی بالاصالة مالک آن نخواهد بود. یکی از شواهدی که ثابت میکند خمس باید به دست امام برسد و مصرف شود این است که تقسیم سهم سادات به گروه یتیم، مسکین و ابن السبیل (در راه ماندگان) لازم نیست مساوی باشد، بلکه تقسیم آن باید با نظر ولی خمس و امام معصوم و در غیبت کبری به دست مجتهد جامع الشرایط صورت بگیرد؛ چنانکه در حدیث صحیح بَزَنطی آمده: هنگامی که از امام رضا (علیهالسلام) پرسیدند: اگر یک گروه از سهمْ برندگانِ سهم سادات زیادتر از گروه دیگر باشد خمس را چگونه باید میان آنها تقسیم کرد؟ امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «ذاک الی الامام؛ این امر به نظر امام بستگی دارد. همانگونه که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز طبق نظر خود عمل میکرد، امام نیز بر این شیوه عمل میکند.(3)
از امام (علیهالسلام) سؤال شد اگر خمس (دریافت شده توسط فقیر و یتیم) از مصارف سال (او) زیادتر باشد چه باید کرد؟ فرمود: «انّ الزّائد یرجع الی الوالی و التّقسیم بنظره؛ زیادی خمس به حاکم اسلامی بر میگردد و تقسیم آن به نظر او میباشد.»
1) انفال (8) آیه 41.
2) فقه الرضا، ص 293.
3) کافی، ج 8، ص 544 و وسائل الشیعه، ج 9، ص 519.