" شما پسرا خدا نکنه پولتون روی زمین بیفته و بخواهید آن رو از روی زمین بردارید، اونوقته که همه دل و رودتون می ریزه بیرون "
اما این دفعه دیگر از این بحثها خسته شده بودم؛ در راه مدرسه، تصمیم گرفتم برای اینکه واقعاً بفهمم پوشیدن این تیشرتهایی که یک کم هم کوتاه است، از نظر شرعی اشکال دارد یا نه، بروم پیش مربی تربیتی مدرسهمان و این سوال را از ایشان بپرسم.
آقای مربی جواب سوالم را این طور داد:
"ببین پسرم در مورد لباس آقایون دو بحث وجود دارد: یکی پوشیدن لباس آستین کوتاه در مقابل نامحرم که نظر مراجع در این مورد این است:
آیات عظام امام، تبریزی،خامنهای، سیستانی، فاضل، مکارم: اشکال ندارد.(1)
آیة الله نوری: اگر مخالف عفت عمومی نباشد و در نظر افراد متشرع، منکر محسوب نشود، اشکال ندارد.(2)
آیة الله وحید خراسانی: اگر بداند زنان از روی تعمد و لذت به او نگاه میکنند، واجب است مرد لباس آستین دار بر تن کند و در غیر این صورت اشکال ندارد.(3)
آیات عظام بهجت و صافی: بنا بر احتیاط واجب، باید لباس آستین دار بر تن کنند.(4)
تبصره: اگر در جایی پوشیدن لباس آستین کوتاه باعث مفسدهی خاص شود، اجتناب از آن واجب است.
بحث دوم در مورد پوشیدن لباسهایی است که این روزها شما پسرها میپوشید و بعضاً قسمتهای دیگر بدن مثلاً شکمتان معلوم میشود:
آیة الله بهجت: لباسی برای مرد واجب است که تمام بدن او (غیر از مواضعی که در شرع بیان شده) را در مقابل نامحرم بپوشاند و اگر قسمتی از بدن غیر از آن مواضع( مانند شکم و...) مورد دید نامحرم قرار گیرد، حرام است.
آیة الله خامنهای: پوشیدن لباسهای کوتاه برای آقایان بین هم جنسانشان کراهت شدید دارد و در مقابل نامحرم جایز نیست.
آیات عظام سیستانی و شبیری زنجانی: اشکال ندارد.
آیةالله فاضل: این نوع پوشش از نظر شرعی اشکال ندارد ولی از جهت رعایت عفت عمومی باید هر چه بیشتر مراعات شود.
آیة الله وحید خراسانی: حرام است.
آیة الله نوری: این نوع پوشش در مقابل نامحرم جایز نیست ولی در غیر این صورت اشکالی ندارد.
آیة الله صافی: پوشیدن این نوع لباسها در مقابل نامحرم جایز نیست (حرام است).
البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که معنی پوشش در وقت خواندن نماز با معنای پوشش در اجتماع متفاوت است.
در نماز برای آقایان پوشاندن عورت واجب است اما در جامعه باید عفت عمومی رعایت شود و نمیتوان هر لباسی پوشید.
پی نوشت ها :
1.مکارم استفتائات،ج1، س834 و تعلیقات علی العروة؛النکاح،م51؛ امام، استفتائات،
ج3، (احکام حجاب)،س14؛ فاضل، تعلیقات علی العروة،ج2، النکاح،م51؛تبریزی، استفتائات،س1519و صراط النجاة،ج1،س1487؛ خامنهای، استفتاء،س551؛ سیستانی: دفتر.
2.نوری، استفتائات،ج1،س483.
3.وحید: دفتر
4.صافی، جامع الاحکام، ج2،س1722؛ بهجت، توضیح المسائل،م1933 و 1937.
5.در مسئله دوم از دفتر همه مراجع استفتاء شده است.
منبعگ:سایت تبیان