فرآوری: هانیه مهانیان-بخش کلوب ازدواج تبیان
عدم تناسب تحصیلی

وقتی صحبت از ازدواج و فواید آن می شود عده ای با خود فکر می کنند برای کسانی که ضرورت ازدواج را می فهمند اما امکان ازدواج فراهم نیست چه باید کرد؟
بسیاری از مسائلی که به غلط مانع ازدواج شده باعث اشتباه در انتخاب یا تأخیر بیش از حد و یا از دست دادن امکان ازدواج می شود. در چند یادداشت به تفصیل به موانع ازدواج و راهکارهایی برای آن میپردازیم، این یادداشت به موضوع تحصیلات اختصاص دارد:

آیا تحصیلات مانع ازدواج است؟

با مطرح شدن ازدواج های دانشجویی و همکاری خانواده های دو طرف برای فراهم کردن ازدواج و مخارج بعد از آن، پایین آوردن سطح توقع خانواده ها در مسائل مالی، درک وضعیت درس و امتحان و محدود کردن مهمانی ها و فعالیت های وقت گیر می توان در بهترین ایام جوانی فرصت های خوب را از دست نداد و اقدام به انتخاب همسر نمود. دختر و پسر هم باید به طور موقتی از منزل شخصی و تجملات و جهیزیه سنگین چشم پوشی نموده و راضی شوند که مدتی را در منزل خانواده ی دختر یا پسر اتاقی داشته باشند و زندگی ساده ای را بدون مسئله ی فرزند آغاز نمایند و در کارهای منزل با هم همکاری و در مسائل سلیقه ای و اخلاقی انعطاف و آرامش کامل داشته باشند. نمونه های بسیاری به این طریق زندگی مشترک خود را در بهترین ایام عمر آغاز نموده و پس از اتمام این دوران زندگی مستقلی را در پیش گرفته اند.

عدم تناسب تحصیلی:

الان شرایط اجتماعی به سمتی رفته که در خیلی از موارد دیده میشه سطح تحصیلی دخترها از پسرها بالاتر است و دختران با خواستگارانی مواجهند که از نظر تحصیلی پایین تر از آنهاست. بنابراین یا ازدواج نمی کنند و یا ازدواج می کنند و زندگی بر آنها سخت می شود. در هر حال سفارش می شود اگر شرایط محیاست، ازدواج کنید، اگر همه شرایط در نظر گرفته شد، تحصیل، مانع ازدواج نیست. اگر چه ازدواج کمّیت وقت را کم می کند، ولی برکتش را زیاد می نماید. ازدواج به کار، تحصیل و... برکت می دهد؛ به شرط آن که متناسب و مناسب باشد. شرایط متناسب با ازدواج ضمن تحصیل یعنی اینکه شما که الآن وضعیت آنچنانی ندارید، از طرف مقابل هم توقّع آن چنانی نداشته باشید.
فرد مناسب، منظور فرد ایده آل نیست. مگر خود شما ایده آل هستید که می خواهید طرف مقابل ایده آل باشد؟ منظور از مناسب، یعنی به خود، خانواده و فرهنگت نگاه کن و انتخاب کن.
پس ازدواج مانع تحصیل نیست؛ اما نوع انتخاب مانع تحصیل است. موضوع این نیست که کسی را انتخاب کنیم که همانند ما درس بخواند بلکه گاهی همسر با آنکه خود نتوانسته است ادامه تحصیل دهد، ولی واقعا احساس علاقه به تحصیلات همسرش دارد و این را می توان در زندگی دید. عشق به تحصیل، بعضی اوقات در وجود فردی هست ولی به خاطر شرایط زندگی، نمی تواند برود دنبال تحصیل. این عشق را انتقال می دهد به وجود همسرش. این افراد زوج های موفقی هستند.
یک نکته ی اساسی برای خانم ها این است که یک دختر تا ازدواج نکند، خیلی چیزها برایش دغدغه است. مثلاً پدر و مادرش، دوستان، تحصیلات، کار و ... و نمی تواند از آ نها جدا بشود. ولی طبیعت دختران این طور است که یک دختر به محض ازدواج دغدغه اصلی و کانون توجّهش همسرش می شود. حال، اگر شوهر او رغبت به ادامه ی تحصیل همسرش داشته باشد، کانون توجّه خانم به ادامه تحصیل منتقل می شود. امّا اگر خدای ناکرده طوری شود که این خانم از شوهرش
سرد شود، ولی فردی باشد که مزاحم او نباشد و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند، باز این دختر می رود سراغ درسش. چون دغدغه اش شوهرش نیست. امّا اگر به شوهرش علاقمند باشد و او به درس علاقمند نباشد، این زن دیگر نمی تواند در تحصیل موفّق باشد.

پس ازدواج مانع تحصیل نیست؛ اما نوع انتخاب مانع تحصیل است. موضوع این نیست که کسی را انتخاب کنیم که همانند ما درس بخواند بلکه گاهی همسر با آنکه خود نتوانسته است ادامه تحصیل دهد، ولی واقعا احساس علاقه به تحصیلات همسرش دارد و این را می توان در زندگی دید.

بنابراین دختر خانم ها به این نکته توجه داشته باشند که اگر فرد مناسبی برای ازدواج پیدا شود، آنچه مقدم می باشد ازدواج است نه تحصیل. البته با در نظر داشتن این نکته که در حال سپری کردن مقاطع حساس تحصیلی (کنکور و ...) نباشند. فکر نکنید با ازدواج کردن برنامه تحصیلی تان به هم می خورد بلکه در پرتو ازدواج، شما و همسرتان می توانید یکدیگر را در این راه یاری کنید و به هم دلگرمی و امید دهید که این مسأله در موفقیتتان در تحصیلات علمی بسیار مؤثر است.
توجّه داشته باشید در ماههای اوّل ازدواج تحصیلات فرد تحت الشعاع قرار می گیرد و گاهی دچار تزلزل می شود که با توجه به روحیه خانم ها، این امر در آ نها بیشتر است؛ پس شروع ازدواج نباید با مقاطع حساس تحصیلی همراه باشد.
به طور کلی راه حل خروج از تشویش ذهنی در این زمینه، بررسی زندگی کسانی است که ازدواج کرده اند و تحصیلاتشان را نیز ادامه داد ه اند.
اگر نهایتاً مسیر ازدواج در حین تحصیل را برگزیدید و نگران مشکلاتی هستید که با آن مواجه می شوید، به راه حلهای زیر توجه کنید:
• می توانید با مقدمات ساده و بدون تشریفات، عقد شرعی کنید، اما عروسی اصلی را به تأخیر بیاندازید.
• کار کردن همگام با تحصیل، می تواند در کاهش مشکلات اقتصادی شما تأثیر بگذارد.
• وقتی زندگی ساده و قانعی داشته باشید، آرامش فکری و روحی بیشتری خواهید داشت؛ در این صورت راحت تر می توانید در مسائل علمی، پژوهشی و صنعتی پیشرفت کنید.
• حمایت های والدین می تواند در کاهش مشکلات دوران تحصیل مؤثر باشد.
• وقتی هر دو زوج یا  یکی از زوجین محصل باشد، انجام کارهای منزل به طور مشترک صورت می گیرد که این مسئله علاوه بر محبت و دلگرمی، اجر اخروی را هم به دنبال دارد.
• با توافق یکدیگر تا پایان سال تحصیلی، از بچه دار شدن جلوگیری کنید و با آسودگی بیشتری به تحصیل بپردازید.
گاهی اوقات والدین ادامه تحصیل فرزندشان را مانع ازدواج آنها می دانند و با ازدواج آنها مخالفت می کنند؛ در این صورت فرزندان برای از بین بردن اشکال تراشی های غیر منطقی و نا معقول بهتر است راهکارهای زیر را به کار بندند:
• صحبت مستقیم، معقول،‌ مؤدبانه، منطقی و همراه با احترام به والدین و گوشزد کردن اشکالات آنها و توجیه آنها نسبت به غیر منطقی بودن شیوه برخوردشان.
• در صورت شرم و حیا و یا تأثیر گذار نبودن صحبت مستقیم، واسطه کردن افرادی که حرف آنها در والدینشان مؤثر واقع می گردد.
در پایان تأکید می کنیم  یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج، تحصیلات است که ازدواج های دانشجویی علاوه بر کاهش تنش های روحی جوانان از بالا رفتن سن ازدواج جوانان نیز جلوگیری می کند و همچنین از مزایای جشن های ازدواج دانشجویی، صرفه جویی اقتصادی برای زوجین است.


منابع: کتاب مطلع مهر، دکتر بانکی 
کتاب دانستنی های ازدواج، خانم ادیب


تبیان