راحله فلاح - کارشناسی ارشد روانشناسی - بخش خانواده ایرانی تبیان
موفقیت

دانه های باران که از آسمان به سوی زمین رها می شوند، حسی از آرامش را هم با خود به همراه می آورند. شاید مهم ترین دلیل این آسودگی خیال، پیامی است که این پدیده زیبا برای ما انسان ها و حتی موجودات دیگر می آورد؛ پیام گستردگی بی پایان سفره کرامت خداوند. کرامت، در معنی لغوی آن به معنای بزرگواری، سخاوت، احسان و جوانمردی است. منظور ما هم از کرامت در این یادداشت همین معنی است چرا که دستیابی به این معنی از کرامت برای اکثر ما امکان پذیرتر است. کرامت ورزیدن نسبت به دیگران، یک مصداق مثالی از باران است که بی منت و بی شرط و شروط بر سر همه به طور یکسان می بارد، اول از همه هم بر کسی که در زندگی اش کرامت ورزیدن را مورد توجه قرار می دهد.

چه کنیم که خانواده مان اهل کرامت باشند؟

در کرامت ورزیدن، رازداری و آبروداری حرف اول را می زند. فرزندانتان را با این موضوع نیز آشنا کنید که کرامت وقتی معنای واقعی پیدا می کند که قبل از اینکه طرف مقابل برای درخواستی خودش را کوچک کند ما برای رفع نیاز او کاری کرده باشیم

شاید برای شما جالب باشد که بدانید خصیصه های مثبت چقدر در سلامتی و طول عمر ما موثر هستند. یافته های دانشمندان نشان داده است که کسانی که اهل کرامت و سخاوت هستند قلب سالم تری دارند، کمتر به بیماری های روانپزشکی دچار می شوند، استرس و افسردگی کمتری دارند و شادتر هستند. پس اگر می خواهید دست کم خانواده سالم تری داشته باشید، از ترویج کرامت در بین اعضای خانواده خود غفلت نکنید. برای اینکه بتوانید کرامت ورزیدن را در خانواده تان جا بیندازید، می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

عالم با عمل باشید

 اگر شما به عنوان پدر یا مادر، اهل کرامت ورزیدن باشید می توانید امیدوار باشید که فرزندانتان هم به کرامت توجه نشان بدهند.

از کودکی شروع کنید

اگر می خواهید فرزندان با کرامتی داشته باشید، زمان را غنیمت بشمرید و از زمانی که آنها کودک هستند، با قصه و بازی ایشان را با کرامت و اهمیت آن آشنا کنید. برای مثال اگر کودک شما در پارک با اسباب بازی ای بازی می کند که یک بچه دیگر هم نسبت به آن علاقه نشان می دهد، او را برای به اشتراک گذاشتن اسباب بازی اش با آن کودک تشویق کنید.

تأثیر کرامت را بروز بدهید

 اگر شما با فرد دیگری با کرامت و سخاوت رفتار کنید و بتوانید احساس خوب بعد از این رفتار را به صورت عملی به فرزندتان و یا دیگر اعضای خانواده نشان بدهید، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که فرزندان شما و یا دیگر اعضای خانواده تان بخواهند از شما الگو بگیرند. برای مثال اگر فرزند شما ببیند که حال شما بعد از کرامت ورزیدن، بهتر شده مثلاً آرام تر یا شادمان تر شده اید، تلقی مثبتی از این رفتار پیدا خواهد کرد و نسبت به آن رغبت بیشتری نشان خواهد داد.

کارهای کوچک را دست کم نگیرید

موقعیت هایی پیش آمده که در آنها پدر و مادری که خودشان اهل سخاوت و کرامت بوده اند، با کرامت های بزرگتر فرزندانشان مواجه شده اند

برای اینکه بتوانید کرامت کردن را به دیگر اعضای خانواده تان منتقل کنید، لازم نیست که کار بزرگ و عجیبی انجام بدهید. همین که متوجه اطرافتان باشید، به نیازهای دیگران توجه نشان بدهید و از خودتان بیرون بیایید کار بزرگی کرده اید. برای مثال اگر همسر شما به خاطر نگهداری از مادر بیمارش چند روزی است که خواب درستی نداشته می توانید با به عهده گرفتن چند ساعت مراقبت از مادر او و دادن فرصت یک خواب آرام به او کرامت خودتان را به مرحله عمل برسانید. یا مثلاً اگر رازی درباره کسی می دانید که گفتنش موجب آبروریزی از او می شود و شما با وجود اینکه از دست او به شدت عصبانی و دلخور هستید اما رازش را فاش نمی کنید، قدم دیگری در مسیر کرامت برداشته اید. اگر هم وسع مالیتان آنقدر است که از لحاظ مادی به دیگران ببخشید که دیگر فبها! اما به طور کلی آن چه که مهم است، این است که شما برای کرامت ورزیدن حرکت کنید حالا چه به صورت معنوی و چه به صورت مادی. 

طرح های کرامت ورزی خانوادگی بریزید

 برای مثال اگر کسی در فامیل و یا همسایگی تان است که می دانید مشکل دارد با خانواده تان صحبت کنید تا با مشورت و کمک هم بتوانید راهی برای رفع و یا تسکین مشکل آن فرد پیدا کنید. در کرامت ورزیدن، رازداری(205147) و آبروداری حرف اول را می زند. فرزندانتان را با این موضوع نیز آشنا کنید که کرامت وقتی معنای واقعی پیدا می کند که قبل از اینکه طرف مقابل برای درخواستی خودش را کوچک کند ما برای رفع نیاز او کاری کرده باشیم. می توانید از وسایل ارتباطی جدید هم برای اطلاع رسانی به سایر اعضای خانواده تان استفاده کنید.

از کرامت بچه هایتان الگوبرداری کنید

 این یک واقعیت است که بچه ها زودتر و راحت تر از پدر و مادرهایشان بخشش و سخاوت می کنند. موقعیت هایی پیش آمده که در آنها پدر و مادری که خودشان اهل سخاوت و کرامت بوده اند، با کرامت های بزرگتر فرزندانشان مواجه شده اند. برای مثال پسر بچه هشت ساله ای که برای هزینه اجاره خانه ی کسی که نمی شناخت و فقط شنیده بود که پدر و مادرش با کمک فامیل و دوستان دارند برای کمک به او پول جمع می کنند، تمام پولی را که در طی یکسال به زحمت برای خرید تبلت جمع کرده بود بخشید. هیچگاه از یاد گرفتن غفلت نکنید و از این موقعیت ها برای تقویت فضای عاطفی در خانواده تان استفاده کنید.


تبیان