فرآوری: حجت السلام تیموری- بخش احکام اسلامی تبیانباید مدّت اجاره نیز معیّن شود، در غیر این صورت عقد اجاره صحیح نیست. و با بطلان اجاره، تصرف در خانه و مال الاجاره جایز نیست، مگر این که طرفین، جدای از عقد اجاره، راضی به تصرف دیگری در مال خود باشند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):
در فرض سوال اجاره صحیح نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
باید مدّت اجاره را نیز معیّن کنند، در غیر این صورت صحیح نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
به طور کلی در عقد اجاره تعیین مدت اجاره لازم است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
اجار   مذکور باطل است و باید مدت معین شود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
اگر مدت اجاره را معلوم نکند، و بگوید هر وقت در خانه نشستى اجاره آن ماهى ده تومان است، اجاره صحیح نیست. و اگر به مستأجر بگوید خانه را ماهى ده تومان به تو اجاره داده، یا بگوید خانه را یک ماهه به ده تومان به تو اجاره دادم، و بعد از آن هم هر قدر بنشینى اجاره آن ماهى ده تومان است، در صورتى که ابتداى مدت اجاره معلوم باشد، اجاره ماه اول صحیح است.

خلاصه :

باید مدّت اجاره نیز معیّن شود، در غیر این صورت عقد اجاره صحیح نیست. و با بطلان اجاره، تصرف در خانه و مال الاجاره جایز نیست، مگر این که طرفین، جدای از عقد اجاره، راضی به تصرف دیگری در مال خود باشند.


منبع : 
استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی(مد ظله العالی) توسط سایت اسلام کوئست.


منبع:سایت تبیان