ما در این نوشتار به برخی توصیه هایی که برای با نشاط زندگی کردن لازم است می پردازیم: 

١ـ با یاد خدا به زندگی نشاط بدهید:

از نظر اسلام زندگی که در آن یاد و ذکر خدا وجود نداشته باشد، هیچ لذّت و نشاطی ندارد. دوری از یاد خدا زندگی را دشوار و یاد خداوند زندگی را برای انسان با نشاط می سازد. این نشاط در زندگی ناشی از آرامش روانی است که با یاد خدا حاصل می شود خداوند می َفرماید: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد، 28) همانا با یاد خدا دلها آرامش می یابد. تبیین روان شناختی این مسأله آن است که یاد و ذکر خدا فرد را از امیال و تکانشهایی که برای او استرس و فشار روانی ایجاد می َکند، باز می َدارد و سبب می َشود که به جای توجه صِرف به لذت َهای دنیوی به تقویت رابطه با خدا و تقرُّب به او توجه کند.

٢ـ توسل به معصومین و اولیای خدا را فراموش نکنید:

یکی دیگر از عوامل دستیابی به نشاط بیشتر در زندگی توسل به معصومین (علیهم السلام) و اولیای خدا است.

٣ـ توکل به خدا:

رضایت از زندگی، یکی از عوامل شادمانه زیستن است. افرادی هستند که با وجود موفقیت، ثروت و امکانات زیاد ولی همواره از زندگی ناله می کنند. اینها احساس شادمانی نمی کنند.

توکل به خدا، زیربنای یک زندگی شادمانه و توأم با احساس سعادت و خوشبختی است. انسانی که به خدا توکل می کند، با قدرت تمام در مقابل مشکلات می  ایستد و هرگز احساس شکست و نگرانی نمی کند. اگر در کارها و برنامه های خود، توکل به خدا داشته باشیم، هم به موفقیت قابل توجهی دست می یابیم و هم طی کردن مسیرهای طولانی و سخت موفقیت، برای ما  آسان و عملی می شود. انسانهایی که به خدا توکل می َکنند در انجام کارهای سخت و بزرگ، کمترین فشارها را احساس می کنند و در برابر تندباد حوادث مانند کوهی استوار و مقاوم هستند. توکل، کلید در توفیق الهی است. انسانی که به خدا توکل می کند هر لحظه تحت عنایت و لطف بی کران خدا قرار می گیرد.

٤ـ از زندگی خود راضی باشید:

رضایت از زندگی، یکی از عوامل شادمانه زیستن است. افرادی هستند که با وجود موفقیت، ثروت و امکانات زیاد ولی همواره از زندگی ناله می کنند. اینها احساس شادمانی نمی کنند. بنابراین، به جای این که از اتفاقات زندگی شکایت کنیم، سعی کنیم با استفاده از قلب و عقل خود به زیبایی زندگی کنیم و قوانین هستی را رعایت نمائیم.

امام علی علیه السّلام به فرزندان خود می  فرمایند: شما را به دو چیز توصیه می کنم، اول تقوای الهی، دوم ، نظم در کارها.٥ـ در زندگی هدفمند باشید:

هدفمندی نه تنها موفقیت انسان را تضمین می کند، بلکه موجب شادکامی انسان نیز می گردد. انسان بی هدف، مانند فردی سرگردان در کویری سوزان است. هیچ وقت احساس آرامش و شادمانی نخواهد کرد.

بعضی ها هدفمندی و هدف یابی را مساوی آرزوهای بزرگ و بیشتر می دانند. ولی اکثراً اینها در زندگی موفق نمی شوند. بایستی آرزوها شفاف و مشخص و تعریف شده باشد. آرزوی بزرگ بسیار خوب است ولی بایستی در درجه اول، بر اساس بزرگی آرزو، انرژی و توان لازم را مهیا کنیم و در درجه دوم، آن آرزو برای ما مشخص و شفاف باشد ، که در این صورت حتماً موفق خواهیم شد.

تصمیم قطعی برای رسیدن به یک هدف بسیار زیبا و مقدس، نباید شادکامی انسان را از بین ببرد، چون انسان وظیفه ای جز عمل کردن ندارد. ما باید تلاش خود را برای رسیدن به بهترین اهداف انجام دهیم. اگر به آن اهداف برسیم، احساس شادمانی خواهیم کرد و اگر نرسیم غیر شاد خواهیم بود. بنابراین لازم است انسان در زندگی،  اهداف مشخص و شفافی داشته باشد.

٦ـ برنامه ریزی و نظم در زندگی را فراموش نکنید:

نظم و انضباط و داشتن برنامه در زندگی انسان، شادمانی او را حفظ می کند. انسانهای منظم و دارای برنامه، بسیار موفق تر و شادتر هستند. اهمیت نظم آن قدر زیاد است که امام علی    علیه السّلام    به فرزندان خود می  فرمایند: شما را به دو چیز توصیه می کنم، اول تقوای الهی، دوم ، نظم در کارها. امروزه در دانش مدیریت، به برنامه ریزی تأکید جدی می شود و هیچ فعالیتی بدون برنامه ریزی و عمل به آن برنامه، نتیجه ای مثبت نخواهد داشت. انسانهایی که با برنامه عمل کنند، هم موفقیت و پیروزی را در آغوش خواهند کشید و هم زندگی شادمانه خواهند داشت.

٧ـ با تشریفات زائد و غلط خود را به زحمت نیاندازید:

راحت بودن در زندگی، موجب شادمانگی است. انسانها هر چه خود را با آداب و رسوم و تشریفات زائد و غلط به زحمت و عذاب می اندازند، همانقدر از شادمانگی دور می شوند. خیلی از افراد. زندگی ساده، زیبا و راحت را، بسیار مشکل، بغرنج و سخت می کنند. سنتها و آداب اگر در مسیر فطرت پاک الهی انسان باشند، بسیار قابل احترام هستند، ولی تشریفات زائد و غلط اصلاً قابل قبول نیستند. هر چه زندگی پیچیده تر و تشریفات بیشتر می شود. تنشها و فشارهای روحی شدت می یابد. بنابراین، اگر زندگی شادمانه ای می خواهیم، باید تشریفات زاید را کنار گذاشته و خیلی راحت و خودمانی زندگی کنیم.

٨ـ صداقت و راستی داشته باشید:

انسانهای صادق، لحظه های شادمانه ای را تجربه می کنند و از لحظه لحظه زندگی لذت می برند. انتخاب صداقت، به معنی انتخاب «شادمانی» است. یکی از زیباترین پیامهای دین زیبای اسلام، صداقت است. انسان صادق، از همه گرفتاریها و مشکلات نجات پیدا خواهد کرد. ریا، نفاق، دوروئی و تظاهر شایستة مقام الهی انسان نیست. و مطمئناً انسان را رسوا می سازد.

اگر انسان حتی در مقام دشمنان خود صادقانه رفتار نماید، به نفع اش تمام خواهد شد، انسان صادق، قابل اعتماد است. بنابراین اگر در همه اعمال و زندگی خود، صداقت را پیشه کنیم همواره زندگی شادمانه ای خواهیم داشت و هم چنین مورد احترام همه انسانها خواهیم بود.

٩ـ  از بیکاری بپرهیزید:

بیکاری، یکی از مشکلات عمده جوامع بشری است که امنیت شهرها و کشورها را تهدید می کند. بنابراین همه نهادها و سازمانهای دولتی باید مشکل بیکاری را حل کنند. فعال و مشغول بودن یکی از راههای شاد زیستن است. و از نظر امام علی علیه السّلام بهترین تفریح، کار است. هم بایستی وقت خود را با فعالیت و مشغولیت معنی دار و مفید پر کنیم و هم کمک کنیم دیگران از بیکاری، نجات پیدا کنند تا جامعه ای شاد و فعال داشته باشیم. بررسی ها نشان می دهد که انسانهای فعال و مشغول، بسیار سالم تر و شادتر هستند.

منابع: 

سایت اسلام کوئیست 

سایت اندیشه قم


تبیان