نیوزیلند در برنامه‌ای بلندپروازانه قصد دارد تا خود را به کشوری خالی از جانداران موذی تبدیل کند، یعنی تا سال ۲۰۵۰ نباید هیچ حیوان یا حشره موذی دیگری در این کشور وجود داشته‌باشد.

براساس گزارش گاردین،‌ دولت نیوزیلند اعلام کرد برای نجات حیات وحش بومی کشورش از شر آفات و جانداران موذی باید اکنون اقدام کند تا بتواند از صنایع اصلی خود در برابر این جانداران که سالانه 2.3 میلیارد خسارت وارد می‌آورند،‌محافظت کند.


جان کی نخست‌وزیر نیوزیلند می‌گوید اگرچه زمانی بزرگترین‌ خطری که حیات‌وحش بومی این کشور را تهدید می‌کرد شکار و جنگل‌زدایی بوده‌است، اکنون حیوانات شکارچی و موذی بزرگترین خطر برای منابع این کشور هستند. به گفته کی، موش‌ها، پوسام‌ها و قاقم‌ها سالانه 25 میلیون پرنده را از بین می‌برند و از دیگر گونه‌ها از قبیل مارمولک‌ها تغذیه می‌کنند و به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند، از این رو باید از محیط زیست در برابر این جانداران محافظت کرد.


دولت نیوزیلند برای از بین بردن این موجودات موذی شرکتی با نام نیوزیلند بدون مهاجم تاسیس کرده‌است که در آن به بررسی استفاده از انواع تله‌ها، سموم،‌حصارها و دیگر تجهیزات کنترل و نابودی گونه‌های مخرب طبیعت می‌پردازد. میزان سرمایه اولیه این شرکت 20 میلیون دلار است اگرچه دولت بودجه‌ سالانه 50 میلیون دلاری را برای کنترل آفت‌ها اختصاص داده‌است. با این‌همه موسسه پژوهشی کیوی تخمین زده‌است که از بین بردن کامل این موجودات طی 50 سال بیش از 6.2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت اما با وجود بالابودن این هزینه،‌ بار مالی آن کمتر از زمانی است که هیچ اقدامی در برابر این موجودات موذی صورت نگیرد. در صورتی که اقدامی علیه این موجودات صورت نگیرد‌، طی 50 سال خسارتی بیش از 11 میلیارد دلار به نیوزیلند وارد خواهد شد.


برنامه دولت نیوزیلند این است که تا سال 2050 تمامی مناطق این کشور از موش‌ها، قاقم‌ها و پوسام‌ها خالی شود. دانشمندان براین باورند درصورتی که این طرح با موفقیت اجرا شود، اولین دستاورد بزرگ جهان در راستای تلاش مشترک برای محافظت از محیط‌زیست خواهد بود.


به گفته متخصصان،‌بزرگترین چالش در این برنامه از بین بردن موش‌ها در مناطق شهری است، که برای موفقیت در آن باید از جوامع شهری استفاده شود.


این طرح مخالفان زیادی نیز دارد، زیرا بسیاری از افراد با قتل‌عام موجودات زنده،‌حتی اگر نام آفت یا مهاجم روی آنها گذاشته شود،‌مخالف هستند و آن را وحشیانه می‌دانند.


برگرفته از سایت همشهری