قبس زعفرانی - بخش سیاست تبیان


داعش، تروریسم، ترور، بمبگذاری، عملیات انتحاری، اخبار داعش، آمریکا، عربستان، جنایات داعش، گروه تکفیری

این روزها هر حمله تروریستی، در هر نقطه از جهان رخ دهد، در میان «القاعده» و «داعش» به  دنبال عاملان آن می  گردیم، درحالی که بد نیست، حتی اگر عاملان آنها القاعده و داعش هستند، نگاهی به ریشه های این حملات و حامیان این گروه ها داشته باشیم.
نیازی نیست، ذهن خود را مشغول کنیم و در دور دست ها به دنبال عاملان این جنایات بگردیم. چون پرورش دهندگان و حامیان اصلی تروریسم همین حوالی، در خاورمیانه و کمی نزدیک تر در منطقه خلیج فارس خودمان لانه کرده اند.
اگر در این جستجو به سراغ شیوخ عرب حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان رفته اید، باید گفت، بیراهه نرفته اید، چراکه اسناد بی شمار و گزارش های متعددی وجود دارند که ثابت می کنند، ریشه تروریسم را باید در این کشورها جستجو کرد. در اثبات این مدعا آیا کافی نیست، به اسناد جدید افشا شده درباره دخالت عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر استناد کنیم، اسنادی که انتشار آن بیش از هرکس سعودی ها را به وحشت انداخت.

سازمان جهان اسلام، یکی از بزرگترین و اصلی ترین تریبون های عربستان در اشاعه وهابیت سعودی است.

شاید در این بین باشند، افراد باریک بین و دقیقی که این استدلال آنها را مجاب نکرده باشد، اگر شما از این دست افراد هستید، توصیه می کنیم، این گزارش را از دست ندهید. در ابتدا اجازه دهید، به بخشی از آمار و ارقام رسمی و مستند سرمایه گذاری عربستان در ترویج وهابیت که دارای مشترکات اعتقادی و دیدگاهی بسیاری با اندیشه ها و دیدگاه های گروه های افراط گرایی مانند داعش، القاعده و طالبان است، نگاهی بیاندازیم:
- 60 مرکز مذهبی وهابی با 30 هزار طلبه در 57 شهر عربستان، زیر نظر دانشگاه اسلامی «محمد بن سعود» ریاض فعالیت می کنند. این دانشگاه دارای شعبی در امارات، جیبوتی، موریتانی، اندونزی، ژاپن و آمریکا با مجموع 6 هزار طلبه هستند که پایه و اساس مطالب آموزشی آنها، ترویج و اشاعه وهابیت افراطی است.
- عربستان دارای بیش از 2 هزار مبلغ است که در 90 کشور جهان فعالیت می کنند و فعالیت آنها بر گسترش اندیشه های افراطی و مکتب وهابیت استوار است.
- 4 دانشگاه هاروارد آمریکا، لندن، مسکو و الخلیج بحرین با ایجاد کرسی های علمی برای سعودی ها، به معنای کمک به عربستان در نشاندن بذر افکار و اندیشه های افراط گرایانه در ذهن جوانان اروپایی و عربی است.

داعش، تروریسم، ترور، بمبگذاری، عملیات انتحاری، اخبار داعش، آمریکا، عربستان، جنایات داعش، گروه تکفیری

- موسسه خیریه الحرمین در ریاض که تبلیغات اسلامی و نشر علوم دینی را بالاترین هدف خود عنوان می کرد، اواخر سال 2004 به اتهام حمایت مالی از گروه های تروریستی منحل و یکی از کارمندان آن به دست داشتن در انفجار سفارت آمریکا در سال 1998 در تانزانیا متهم می شود. در ادامه آمریکا این موسسه را که در 12 کشور جهان فعالیت داشت، یکی از اصلی  ترین حامیان مالی القاعده و مروج اندیشه های جنگ طلبانه معرفی کند و در سال 2004 به همراه عربستان از «کمیته تحریم  القاعده و طالبان در سازمان ملل» خواستار درج این موسسه در فهرست گروه  های در ارتباط با القاعده و طالبان شود. 19 سال قبل (1997 میلادی) موسسه خیریه الحرمین برای انتشار وهابیت و حمایت از تروریسم بیش از یک میلیون و 652 هزار ریال سعودی را در فعالیت ها و در اماکن و نقاط مختلف جهان سرمایه گذاری کرده بود و پایگاه اینترنتی آن یکی از مهمترین پایگاه های اطلاع رسانی در فضای مجازی شمرده می شد، بطوریکه طی یک سال، صفحه الحرمین در شبکه اینترنت 303/246 بازدید کننده - با میانگین روزانه 733 بازدید کننده داشت.
- سازمان جهان اسلام، یکی از بزرگترین و اصلی ترین تریبون های عربستان در اشاعه وهابیت سعودی است که در این راه از همه ابزارهای رسانه ای و تبلیغی استفاده می کند و به صورت الکترونیکی با تمام شعب و دفاتر خود در سراسر نقاط جهان رابطه دارد. نمایندگان این سازمان برای سرکشی به اقلیت های مسلمانان و تهیه گزارش هایی مستند از وضعیت آنها، درحال تردد بین کشورهای مختلف جهان هستند و جهت اشراف بر فعالیت مبلغان و مدرسان، برگزاری دوره های آموزشی و مذهبی، کنفرانس و همایش، ایراد سخنرانی، توزیع کتب، نشریات، جزوات و مجلات دینی و رفع ابهامات و دارای 30 نمایندگی در سراسر جهان است و با کمک 6 مرکز و صدها جمعیت اسلامی در اروپا به ترویج مکتب وهابیت در غرب می پردازد.

اختصاص یکصد میلیون دلار برای تأسیس مرکز اسلامی ملک عبدالله در کابل با ظرفیت پذیرش سالانه 5 هزار دانشجو.

همانگونه که گفته شد، فعالیت این سازمان سراسر نقاط جهان را دربرمی گیرد، مثلا در شهر انوفیا از توابع ایالت ابیا در دورترین نقطه شرق نیجریه و در میان مناطق مسیحی نشین این کشور این سازمان در سال 1982 با سرمایه گذاری 200 هزار ریالی اقدام به بازسازی مسجد و مرکز دینی این شهر و اختصاص بودجه ثابتی به مبلغ سالیانه 400 هزار ریال جهت اداره این مرکز کرد که هم اکنون دارای 300 دانش آموز است.
- عربستان سعودی سال هاست، سرمایه گذاری کلانی روی مسلمانان کشور هند که جمعیت آنها طبق آمار رسمی 12 میلیون نفر و طبق آمار غیررسمی 150 تا 200 میلیون نفر برآورد شده و به شدت از فقر و محرومیت رنج می برند، انجام می دهد، به گونه ای که سالیانه 20 میلیون ریال را برای امور مساجد مسلمانان هند هزینه می کند.
- در آمریکا بیش از 1500 مسجد و 2 هزار مرکز اسلامی فعالیت می کند که تقریبا همه آنها وابسته به عربستان سعودی هستند.
- مجمع جهانی جوانان مسلمان، وهابیت را در قالب کمک به دانشجویان مسلمان نیازمند از ملیت های مختلف، ارائه خدمات رایگان پزشکی و آموزشی بخصوص در کشورهای آسیایی و آفریقایی، برپایی پایگاه های تبلیغی و اردوهای تفریحی در فصل تابستانی، تکفل ایتام، مبلغان، معلمان و دانشجویان ترویج می کند و در این راستا 18 مسجد در کردستان عراق احداث و به 131 روستای کردنشین خدمات رایگان پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی ارائه و با هزینه 50 میلیون ریال 6 هزار یتیم را در کشورهای مختلف اسلامی کفالت کرده و مسئولیت رسیدگی به مسائل تربیتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی آنان را تحت عنوان جلوگیری از کفر و گمراهی مسلمانان برعهده گرفته است.
- هیئت جهانی امداد رسانی اسلامی، سازمانی سعودی است که مهمترین فعالیت های آن را می توان در ارائه خدمات آموزشی به 580 هزار دانش آموز، کمک به بازسازی و ساخت 154 مرکز آموزشی در 69 کشور جهان، آموزش بیش از 2 هزار دانشجو، تکفل بیش از 91 هزار یتیم در کشورهای مختلف، امدادرسانی به صد هزار پناهنده آذربایجانی، پرداخت هزینه ساخت 1655 مسجد در جمهوری های مسلمان شوروی سابق، پاکستان، اندونزی و بنگلادش، هزینه 69 میلیون ریال جهت کفالت ایتام در 58 کشور جهان، حفر 116 چاه، اعطای بورس تحصیلی به 90 دانشجو. عمده این کمک ها و خدمات به 20 میلیون مسلمان کشورهای بورکینا فاسو، ساحل عاج، سنگال، سیرالئون، گامبیا، غنا، گینه بیسائو، گینه کوناکری، لیبریا و موریتانی ارائه شده است.
هیئت عالی جمع آوری کمک ها در عربستان با هزینه کرد 22 میلیون ریال 6 هزار کودک یتیم در بوسنی و هرزگوین را تکفل کرد.
- پرداخت هزینه تحصیل بیش از 3 میلیون دانش آموز پاکستانی و صدها هزار دانش آموز افغانستانی در مراکز و مدارس دینی وابسته به عربستان در این 2 کشور
- اختصاص یکصد میلیون دلار برای تأسیس مرکز اسلامی ملک عبدالله در کابل با ظرفیت پذیرش سالانه 5 هزار دانشجو
- تاسیس مراکز آموزشی و مذهبی در جمهوری آذربایجان و تشکیل گروه های شبه نظامی مخالف دولت مانند سازمان وهابی «برادران جنگل» که همچنان به فعالیت زیرزمینی در آذربایجان ادامه می دهد. با آغاز بحران سوریه در سال 2011 شهروندان آذربایجانی به مهمترین منبع تامین نیروی انسانی گروه های تکفیری تبدیل شدند.

داعش، تروریسم، ترور، بمبگذاری، عملیات انتحاری، اخبار داعش، آمریکا، عربستان، جنایات داعش، گروه تکفیری

- الاغاث، کنگره اسلام، دنیای اسلام، نجات و الخیریه، مهمترین سازمان های عربستانی تحت عنوان جمعیت های خیریه در آذربایجان هستند. فعالیت این مراکز به کمک مالی محدود نمی شود، بلکه توزیع کتاب، کتابچه، جزوه، نشریه و جذب طلبه برای تحصیل در مراکز آموزشی عربستان را هم شامل می شود.
- تشکیل گروه های شبه نظامی مانند جیش الله و الموحدون که عمده فعالیت آنها خرید و فروش غیرقانونی سلاح، سرقت های مسلحانه، جعل اسناد، بمبگذاری در سفارتخانه های آمریکا، اسرائیل و روسیه در باکو و شرکت نفت و بانک ملی آذربایجان و ترور رهبران دولتی و جامعه مدنی این کشور بود.
- فعالیت 500 مبلغ در موسوم حج، دعوت از هزار چچنی و 1400 حاجی از آسیای میانه بعنوان میهمان، تاسیس کتابخانه در دانشگاه های چین، آموزش 2 هزار مبلغ جدید، برگزاری 300 جلسه درس دینی در مساجد بحرین، 3 هزار و 650 سخنرانی مذهبی، نشر 41 هزار و 176 نشریه دینی، ثبت 3 هزار و 789 فعالیت تبلیغی، توزیع 11 هزار و 698 نشریه مذهبی با رویکرد وهابیت در دبی، ایراد هزار و 418 سخنرانی، نشر 13 هزار و 715 نشریه دینی در قطر، ثبت 6 هزار فعالیت تبلیغی در فجیره امارات و 165 هزار و 269 فعالیت تبلیغی در پاکستان، اعزام ده ها مبلغ به افغانستان، ایران(!)، هند، نپال، انگلیس، فرانسه و هلند، ثبت 12 هزار و 990 فعالیت تبلیغی در انگلیس، تاسیس دانشسرای تربیت مبلغ در چین، ساخت 104 مسجد در فیلیپین، ساخت وترمیم 90 مسجد در بوسنی، مشارکت در ساخت هزار و 359 مسجد در نقاط مختلف جهان، کمک به ساخت 300 مسجد در بلژیک، برگزاری دوره تربیت مبلغ در روسیه، اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان 34 کشور جهان و تاسیس دانشسرای علوم عربی و اسلامی در توکیو بخش کوچکی از سرمایه گذاری سعودی ها طی سال 1417 تا 1418 هجری قمری است.

جامعه بین المللی باید مذاکرات جدی و قاطعی با عربستان درباره نقشی که این کشور در اشاعه افراط گرایی و پرورش تروریسم ایفا می  کند، داشته باشد.

- سرمایه گذاری «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز»، رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان روی القاعده و طالبان به عنوان مهمترین گروه های تروریستی بین المللی در منطقه که خاستگاه آنها افغانستان و پاکستان است. از بندر بن سلطان بعنوان مهندس و طراح اصلی فعالیت  های تروریستی عربستان در جهان یاد می شود و به نوعی رهبر اصلی گروه  های تروریستی مورد حمایت عربستان به شمار می آید. گفته شده، در زمان تصدی پست ریاست سازمان اطلاعات حتی عزل و نصب  در القاعده توسط وی انجام می شد و با گماردن افسران سعودی در پست  های فرماندهی القاعده تلاش داشته، همراهی این گروه  و دیگر گروه های تروریستی را با عربستان حفظ کند.
تازه ترین افشاگری ها
در تازه ترین افشاگری ها روزنامه نیویورک  تایمز به ده  ها سال فعالیت عربستان در نشر وهابیت و اشاعه افراط گرایی و تشکیل گروه  های تروریستی در نقاط مختلف جهان بخصوص کشورهای آرامی چون کوزوو، مالی و نیجر اشاره و تصریح می کند: «عربستان بدون واهمه بودجه وهابیت را در سراسر جهان تأمین و آن را با هدف پرورش تروریسم به ویژه در منطقه بالکان و کشوری همچون کوزوو تقویت می  کند».
نیویورک تایمز با بیان اینکه عربستان طی 17 سال گذشته، با تزریق پول به کوزوو، موجب رشد افراط گرایی مذهبی در این کشور شده، نتیجه این سرمایه گذاری را پیوستن 300 کوزوویی به داعش عنوان و تاکید کرده که «عربستان یک جامعه اسلامی آرام و صبور را به پل انتقال تروریست به گروه های افراطی تبدیل کرده است».
نویسنده نیویورک  تایمز با بیان اینکه این مشکل کوزوو نیست، بلکه چالشی جهانی است، می افزاید: من برای اولین بار از نزدیک نفوذ مهلک سعودی  ها در پاکستان را دیدم. در آنجا وضعیت مدارس دولتی افتضاح است و سعودی  ها با تأمین بودجه مدارس افراطی که دانش  آموزان را با وعده  های آموزش، غذای رایگان، بورسیه و تحصیل در خارج جذب می کنند، بر کمبودهای نظام آموزشی پاکستان سرپوش می گذارند.
نویسنده نیویورک تایمز می نویسد: در کشورهایی مثل مالی، بورکینافاسو و نیجر که به صلح  طلبی و میانه  روی معروفند، نیز شاهد مدارس وابسته به عربستان بودم، مدارسی که اشاعه دهنده مفاهیم افراطی از اسلام بودند. در بالکان کشور بوسنی به دلیل حمایت شیوخ عرب از افراط گرایان این کشور، لطمات بسیار و بزرگی متحمل شده، وضعیتی که ممکن است، دیگر کشورها نیز به آن دچار شوند، لذا جامعه بین المللی باید مذاکرات جدی و قاطعی با عربستان درباره نقشی که این کشور در اشاعه افراط گرایی و پرورش تروریسم ایفا می  کند، داشته باشد.
خلاصه سخن
سطور بالا گویای همه ناگفته ها بودند، با چنین حجم عظیم سرمایه گذاری جهت اشاعه افراط گرایی، انتشار وهابیت و کاشت بذر تروریسم، آیا باز هم می توان، داعش و القاعده را عامل حملات تروریستی و عملیات های انتحاری در نقاط مختلف جهان و منطقه دانست؟ آیا گزاف است، این گروه ها را ابزاری کوچک و خُرد در دست سعودی های وهابی و صهیونیسم و امپریالیسم جهانی بدانیم.


برگرفته از سایت تبیان